Bob Lens

Dutch artist Bob Lens (1939) was trained as a painter and draughtsman from 1957 to 1960 at the Royal Arts Academy in The Hague and the Jan van Eyck Academy in Maastricht. Soon after these traditional trainings Lens’s ideas about art and being an artist changed dramatically under the influence of Nouveau Réalisme and Fluxus and in 1964 he took part in the first Dutch Fluxfest in Holland, where he joined forces with German/Danish Fluxus artist Addie Køpcke. Two years later Lens, always active and open to collaborations, worked with Dutch poets Simon Vinkenoog and Hans Wesseling on the now sought after poetry LP Woorden (Words). Everyday objects, words and sounds have been part of his work since and some of those objects, such as alarm clocks and plastic bags, have developed into themes in Lens’s work. His collection of plastic bags has been shown at the Verbeke Foundation, Belgium in 2016 and Stedelijk Museum Schiedam in 2019.

 

The Counter Culture Chronicles cassette In Concert and other Scores was put together on the occasion of the celebration of art’s birthday on 17 January 2020 organised by Bob Lens at HOK Gallery, The Hague. The limited edition cassette comes with an insert containing notes by the artist on the concepts behind the audio works Alarm Clocks and Vacuum Cleaners on either side of the cassette. Side A contains a long and hypnotic sound collage: rhythmically organised snippets of performances, everyday noises, noise, poetry and music centring around alarm clocks. Side B contains a collage around vacuum cleaners, dedicated to Robert Filliou and Addie Køpcke. Both pieces were previously released in Slowscan’s expert Fluxus Anthology of 1994.

 

ボブ・ランスは1939年生まれのオランダのアーティストです。デンハーグの王立芸術アカデミーポール・シトロエンに師事し、マーストリヒトのヤン・ファン・アイク・アカデミーで1957年から1960年まで絵画を学びました。アカデミックな技術を習得した後に、ヌーヴォー・リアリズムフルクサスの影響を受け、1964年にオランダで最初のフルクサスに参加し、ドイツとデンマークで活躍するフルクサスのアーティストのAddie Køpckeと共に歩みました。 2年後にオランダの詩人Simon Vinkenoog、Hans Wesselingと『今求められている詩:LP Woorden(Words)』でコラボしました。それ以来、オブジェと言葉と音は彼の作品の一部になり、「目覚まし」や「ビニール袋」などが作品のテーマになりました。彼のビニール袋(PB)の作品は、2016年にベルギーのVerbeke Foundation、2019年にアムステルダム市立近代美術館で大々的に展示されました。

 

 「The Counter Culture Chronicles cassette In Concert」というイベントが、2020年1月17日にオランダ、デンハーグのHOKギャラリーで開催されました。限定版カセットテープには、A Bどちらかの面に、目覚まし時計と掃除機の音響作品とコンセプトのメモが付いています。A面には、長く催眠効果のある音のコラージュが入っています。リズミカルに編成されたパフォーマンスの断片、日常のノイズや詩、目覚まし時計などによる音楽です。B面には、Robert FilliouとAddie Køpckeに捧げられた掃除機の音のコラージュが作品が収められています。これらは、1994年のSlowscanの『Fluxus Anthology』としてリリースされました。

 

(本人からの聞き取りをもとにした意訳)





Bob Lens / Plastic Bag Art
Plastic was for a long time, ‘fantastic’; cheap, easily processed and suitable for a variety of uses. Today we think different about it.
Bob Lens realised early on the problem with plastic products like the plastic bag, polluting the environment, rivers, oceans, overabundance, overflowing waste bins everywhere.
He delved into the industry and collected images and messages showing the problematic side in several exhibitions next to his PB art.
PB Censorship is one of the themes of Bob Lens his PB art.
Can a plastic bag ever be neutral? Or is it just a means of advertising? Can we erase the logos and colour combinations that are etched in our memory?
The PB Censorship series that Lens had been making since 2015 now includes a very large number of bags with black paint. The result is strange shapes that no longer bear much if any resemblance to a brand. The thin plastic on which the paint seems at once more fragile and yet more present. By removing the recognisable, Lens makes us look more closely.

ボブ・ランスの「PB(ビニール袋)アート」

 

プラスチックは長い間、安価で加工が簡単な便利な素材でした。。しかし、今日、プラスチックへの眼差しは以前と違ってきました。

彼は、ビニール袋などのいわゆる「プラゴミ」が河川や海洋に溢れかえり環境を汚染するという問題をいち早く認識していました。

彼は問題を掘り下げ、たびたびプラスチック製品がもたらす問題を示す写真やテクストを「PBアート」と一緒に展示してきました。

「PB調査」は、彼の「PBアート」のコンセプトの1つです。

プラスチックは自然に還元できますか?それは単に広告の手段として存在するのですか?ビニール袋に印刷された企業のロゴや色の組み合わせは無意識に刷りこまれていませんか?

2015年以降の「PB調査」シリーズには、黒い塗料が多く使われています。その結果、ブランドロゴの原型や印象は希薄になります。すぐに破れそうな脆弱性に反して存在感がある、印刷が施された薄っぺらいビニール袋。普段は、その表面にある文字やデザインしか意識しないビニール袋に手を加えることで、ボブ・ランスは私たちの目を本質へと向けるのです。

 

Bob Lens /  Art de sac en plastique
Le plastique a longtemps été «fantastique»; bon marché, facilement transformé et adapté à une variété d'utilisations. Aujourd'hui, nous pensons différemment.
Bob Lens a réalisé très tôt le problème des produits en plastique comme le sac en plastique, polluant l'environnement, les rivières, les océans, la surabondance, les poubelles débordantes partout.
Il s'est plongé dans l'industrie et a collecté des images et des messages montrant le côté problématique dans plusieurs expositions à côté de son art PB.
La censure PB est l'un des thèmes de Bob Lens son art PB.
Un sac en plastique peut-il être neutre? Ou est-ce juste un moyen de publicité? Pouvons-nous effacer les logos et les combinaisons de couleurs qui sont gravés dans notre mémoire?
La série PB Censure que Lens réalise depuis 2015 comprend désormais un très grand nombre de sacs avec de la peinture noire. Le résultat est des formes étranges qui ne ressemblent plus ou presque à une marque. Le plastique mince sur lequel la peinture semble à la fois plus fragile et pourtant plus présente. En supprimant le reconnaissable, Lens nous fait regarder de plus près.



Bob Lens web site : http://www.boblens.com/

Bob Lens at Stedelijk Museum Schiedam : https://www.facebook.com/stedelijkmuseumschiedam/posts/10157653197872638